For noget tid siden, blev jeg kontaktet af en studerende på Complete Vocal Institute, der skulle skrive opgave om noget stemmerelateret. Hun havde hørt om stemmeterapi og ville gerne have en time, for at prøve det af på egen krop.

Efterfølgende kontaktede hun mig med lidt opfølgende spørgsmål, og jeg har nu besluttet at dele svarene  her…


Hej Anne Rikke

Tak for sidst, det var rigtig spændende!:O)

Jeg har lige nogle spørgsmål omkring den måde du arbejder på, som jeg skal bruge i min fremlæggelse.

1) Hvorfor bruger man stemmen som et værktøj i terapien?

“Stemme er et af de mest grundlæggende udtryk vi har. I forsterstadiet og før vi får sprog, er klangen noget af det første vi orientere os ved hjælp af. Det er min erfaring, at stemmen giver en direkte adgang til følelserne og det er denne direkte adgang vi benytter os af i stemmeterapien.
Vocia, som den psykoterapeutiske retning jeg studerer hedder, bruger stemmens udtryk for vores grad af helhed i en undersøgelse af, hvor sunde/ “sound” vi er.
Gennem kreativ og varieret brug af stemmen, undersøger vi  hvordan vi støtter eller blokkerer for vores behov. En undersøgelse kunne lyde: Tør og vil jeg virkelig risikere at blive hørt?”

2) Hvordan bruger man den?

“Man bruger den ved at mærke det der sker og sætte lyd på det. Det kan efter min erfaring både være gennem improviserede toner og gennem en eksisterende sang.”

3) Hvem har “opfundet” denne form for terapi

“Der er flere, der beskæftiger sig med stemmen som værktøj i personlig udvikling og terapi. Ham der har grundlagt “Life Energy Process”, Stefano Sabetti, er ham jeg læner mig op ad.
Der er mange underretninger; stemme, tegne/ male, instrumenter, dans etc.”

4) Hvad oplever du at der sker når en person arbejder med sig selv på den måde?

“Jeg oplever at der kommer en mere direkte og præcis erkendelse af det der undersøges. Det bliver meget praktisk og konkret, hvor samtale om en problematik nemt kan blive på et mere kognitivt plan, som kan være svært at integrere. Præcis som når vi i CVT arbejder med teknikkerne i en sang istedet for blot at snakke om dem eller isolere dem i øvelser, der ikke er koblet på det, de skal bruges i.”

5) Hvad ønsker du at der skal ske?

“Jeg ønsker, der skal skel en udvikling, en ny erkendelse, at klienten skal opnå en ny viden om sit tema/ sit problem/ sit mønster og derfra blive i stand til at ændre det og opnå det, de har som mål.
Eks. (groft skitseret):
Klient udtaler: ”Jeg holder hele tiden tilbage og får ikke udtrykt mig som jeg gerne vil (i sang/ tale).
Undersøgelse/ Mål: At undersøge hvordan holder klienten tilbage? hvad vil det sige ikke at holde tilbage? Hvad sker der, når klienten ikke holder tilbage?

I dette arbejde er det ikke ualmindeligt, at der kommer følelsesudtryk, som hænger sammen med årsagen til at mønsteret er opstået.”

Grunden til at jeg har valgt denne form at arbejde med, er at jeg gennem tiden har mærket en ret tæt sammenhæng mellem krop/ psyke og stemme. Eller rettere den måde jeg bruger stemme på. Hvor meget kraft jeg kan hente i den, holder jeg mig selv tilbage, presser jeg mig selv etc.
I det terapeutiske arbejde afslører stemme også ret hurtigt om der er overensstemmelse mellem det følte og det udtrykte.

Det gælder iøvrigt også i professionel sang efter min mening. De sangere der rammer mig mest, er ikke de “perfekte”, det er snarere dem, der har kontakt til noget “andet” og som på en måde er sin stemme og ikke bare bruger den.

Det var det jeg lige kunne komme op med for nu, du er meget velkommen til at spørge mere ind:-)

Kh
Anne-Rikke

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *